Als personal assistant is ontzorgen mijn core-business. Als freelance PA werk ik voor verschillende executives en managers van grote multinationals. Mijn opdrachtgevers zijn allemaal verschillende types en hebben stuk voor stuk hun eigen manier van werken. Ik heb daarom met al mijn opdrachtgevers een andere band. Als PA ben ik een soort kameleon die schippert tussen de verschillende leiderschapsstijlen en werkwijzen.

Wat ik in de loop der jaren heb geleerd is dat alle managers van elkaar verschillen, maar dat ze ook een aantal overeenkomst hebben. Overeenkomsten waar we, ook als niet-manager, veel van kunnen leren.

  1. Als je doet waar je goed in bent, krijg je het meeste gedaan

De meeste managers weten van zichzelf waar ze wel en niet goed in zijn. Dit inzicht bepaalt de taken die ik voor ze uit handen neem. Dit komt voor mij als PA vaak neer op het plannen en organiseren van evenementen, het boeken en plannen van business-trips en het voorbereiden van meetings en beurzen. Mijn opdrachtgevers ontvangen van mij alleen wat écht belangrijk voor ze is, zodat ze zo min mogelijk tijd verliezen met ‘regelwerk’.

  1. Durf te vertrouwen op de kwaliteiten van anderen

Werk uit handen geven kan behoorlijk eng zijn. Het kan voelen alsof je de controle over bepaalde zaken verliest. Helaas is het zelfs voor de beste multi-taskers onmogelijk om alles met volle aandacht te doen, wanneer de werkzaamheden zich constant blijven opstapelen. Wees dus niet bang om werk uit handen te geven. Uiteindelijk krijg je er enorm veel voor terug, bijvoorbeeld tijd, rust en ruimte voor nieuwe ideeën.

  1. Planning is zilver, je aan je planning houden is goud

De een kan beter plannen dan de ander, en daar is helemaal niets mis mee. Wat ik heb geleerd is dat het vooral belangrijk is om je aan je planning te houden. Een goede planning geeft rust en overzicht, maar je haalt er pas echt voordeel uit als je je daadwerkelijk aan de planning houdt. Ik moet veel managers hier constant op wijzen. Dit vormt een van de belangrijkste onderdelen van mijn werk. Uiteindelijk geven ze allemaal aan dat een goede balans tussen taken, meetings, reizen en vrije tijd alleen maar voordelen oplevert.

Dit zijn slechts drie van de vele inzichten die ik heb geleerd van het werken voor executives en managers van grote bedrijven. Ik hoop dat ik je met deze inzichten kan inspireren. Ik hoop tevens dat je deze inzichten als ZZP’er of MKB’er kunt toepassen in je manier van werken. Je hoeft immers geen topmanager te zijn om dezelfde bergen werk te kunnen verzetten als een manager of executive binnen een multinational.

Natuurlijk heeft niet iedereen een PA die je planning bewaakt en werk uit handen neemt. Wel zijn er een heleboel eenvoudige aanpassingen die je kunt aanbrengen in je dagelijkse schema, die ervoor zorgen dat je je tijd efficiënt besteedt. Meer weten? Neem contact op met PA Dynamics en vraag naar de mogelijkheden.

Copyright PA-Dynamics © 2017